آشنایی با دستگاه تصفیه آب خانگی و شیوه کار آن

امروزه به راحتی می توان تمامی مشکلات مربوط به کیفیت پایین آب را با خرید دستگاه تصفیه آب خانگی مرتفع کرد. عملکرد دستگاه های تصفیه آب بر اساس روش فیلتراسیون است.

اما آنچه موجب متمایز شدن آنها از یکدیگر می شود نوع فیلترهای به کار رفته در آنها است. در واقع می توان گفت هر فیلتری عملکرد متفاوتی دارد به طور مثال استفاده از برخی فیلترها به برطرف کردن طعم و مزه آب کمک می کند این در حالی است که برخی دیگر تنها وظیفه حذف مواد شیمیایی مضر و میکروب ها را برعهده دارند.

دستگاه تصفیه آب بررسی جدید سال 2022

دستگاه تصفیه آب بررسی جدید سال ۲۰۲۲

در دستگاه های تصفیه آب خانگی چند مرحله ای اسمز معکوس فیلترهای مختلفی برای تصفیه همه جانبه آب در نظر گرفته شده است. در واقع در این دستگاه مراحل مختلفی برای تصفیه آب تعریف شده است که تمامی آنها منجر به افزایش کیفیت آب نهایی می شود. از دیگر محاسن این دستگاه اندازه کوچک آن است (استفاده از آن به فضای زیادی نیاز ندارد).

در این مقاله به صورت مفصل به نحوه کار انواع دستگاه های تصفیه آب پرداخته می شود. همچنین نکات کاربردی برای تشخیص دستگاه اصل ارائه می شود که به انتخاب یک دستگاه با کیفیت کمک شایانی می کند. در نهایت بخشی از این مقاله به شیوه های نگهداری و نحوه سرویس کردن انواع دستگاه های تصفیه آب خانگی اختصاص یافته است که مطالعه آن خالی از لطف نیست.

معرفی انواع دستگاه تصفیه آب خانگی بر اساس تکنولوژی

انواع دستگاه های تصفیه آب خانگی را بر اساس نوع تکنولوژی مورد استفاده در آنها می توان به سه دسته تقسیم کرد. این سه دسته به شرح زیر است:

  • دستگاه تصفیه آب مجهز به تکنولوژی اسمز معکوس (RO)
  • دستگاه تصفیه آب مجهز به تکنولوژی اولترافیلتراسیون (UF)
  • دستگاه تصفیه آب با دقت بالای ۱ میکرون

دستگاه های تصفیه آب اسمز معکوس (RO)

اگر بالاترین دقت در تصفیه آب مد نظر باشد، بهترین انتخاب دستگاه های تصفیه آب اسمز معکوس است. در ساختار این دستگاه  فیلتری با منافذ بسیار ریز (یک ده هزارم میکرون) تحت عنوان فیلتر ممبران تعبیه شده است که تنها مولکول های آب قادر به عبور از آن هستند.

عملکرد این دستگاه به این صورت است که آب توسط پمپ کوچکی که از فیلتر ممبران عبور کرده است، با فشار بسیار بالا پمپاژ می شود. عبور شدید آب از فیلتر منجر به حذف تمامی آلودگی ها می شود. در نتیجه آب تصفیه شده توسط این دستگاه عاری از جامدات محلول در آب (مانند نمک، کلسیم، منیزیم و ….) است.

دستگاه تصفیه آب زیرسینکی خانگی

دستگاه تصفیه آب زیرسینکی خانگی

دفت ممبران در تصفیه آب بیش از ۹۸ درصد است بنابراین می توان مدعی شد که آب خارج شده از این فیلتر فاقد املاح و کاملا خالص است. این آب اگرچه مشکلات آب تصفیه نشده را به همراه ندارد اما مصرف آن در طولانی مدت به دلیل حذف املاح ضروری مضر است. در جهت برطرف کردن این مشکل بعد از فیلتر ممبران، فیلتری تحت عنوان  مینرال تعبیه شده است.

این فیلتر مانع از فیلتر شدن املاح مفیدی همچون کلسیم و منیزیم می شود. لازم به ذکر است ساختار این فیلتر به گونه ای است که تنها تا حد استاندارد مانع از عبور این املاح طبیعی  می شود. در واقع دستگاه های مجهز به شیر میکس، میزان املاح آب را در حدود ppm 200 تنظیم می کنند.

وجود این قبیل املاح علاوه بر مفید کردن آب آشامیدنی منجر به مرتفع شدن طعم تلخ آب خالص نیز می شود. بنابراین می توان نتیجه گرفت دستگاه تصفیه آب خانگی مجهز به دو فیلتر مینرال و شیر میکس،  آب با کیفیت و سالمی را تولید می کند زیرا این شیوه  از تصفیه منجر به حذف آلودگی هایی که در مغایرت  با سلامت قرار دارند، می شود.

آشنایی با انواع فیلترهای دستگاه تصفیه آب RO شش مرحله ای و بالاتر

  • فیلتر الیافی (PP)

در جهت حذف آلودگی های جامدی همچون رسوب گل و لای، شن، لجن و مواد جامد معلق از فیلتر الیافی استفاده می شود. این فیلتر که از پلی پروپیلن ساخته شده است منافذی به قطر  ۱ یا ۵ دارند .

فیلتر الیافی (PP)

فیلتر الیافی (PP)

فیلتر الیافی در دستگاه تصفیه آب خانگی اسمز معکوس چند مرحله ای نقش پیش تصفیه را ایفا می کند. این فیلتر قابل تعویض است و لازم است هر دو تا سه ماه یک بار بسته به میزان آب مصرفی تعویض شود. تغییر رنگ فیلتر به کرم تیره یا قهوه ای  گواه زمان مناسب برای تعویض آن است.

  • فیلتر کربن گرانول (UDF):

به منظور جذب سطحی از فیلتر کربن گرانول یا کربن فعال استفاده می شود. این فیلتر وظیفه جذب کلر، گازهای شیمیایی محلول در آب، مواد آلی شیمیایی، مشتقات کلر (تری هالومتان ها) و آفت کش ها را برعهده دارد.

فیلتر کربن گرانول (UDF)

فیلتر کربن گرانول (UDF)

همچنین این فیلتر به حذف بو و طعم نامطلوب کمک شایانی می کند. لازم به ذکر است حذف کلر که در این بخش صورت می گیرد از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا این ماده علاوه بر مضر بودن برای سلامتی انسان ها به ساختار فیلتر ممبران نیز آسیب وارد می کند.

  • فیلتر کربن فعال بلاک (CTO)

 در جهت تکمیل مرحله دوم از فیلتر دیگری تحت عنوان کربن فعال بلاک استفاده می شود. این فیلتر نیز از کربن فعال ساخته شده است با این تفاوت که پایه آن گیاهی و تهیه شده از  از زغال پوسته نارگیل است.

این فیلتر به حذف کربن آلی، ترکیبات آلی محلول، فلزات سنگین، کلر آزاد، آلودگی های ارگانیک و کلر کمک بسیاری می کند. همچنین در برطرف کردن طعم و مزه نامطبوع نقش مهمی را ایفا می کند.

فیلتر کربن فعال بلاک (CTO)

فیلتر کربن فعال بلاک (CTO)

در واقع این فیلتر سد حفاظتی برای فیلتر ممبران است زیرا مانع از رسیدن آلودگی ها به آن می شود. این فیلتر هر شش ماه یکبار نیاز به تعویض دارد اما اگر میزان آب مصرفی زیاد و کیفیت آن پایین باشد تعویض زودهنگام (قبل از ۶ ماه) آن الزامی است.

  • ممبران اسمز معکوس:

 ممبران اسمز معکوس از پلی آمید ساخته شده است بنابراین مقاومت آن در برابر فشار آب بسیار بالا است. همچنین این فیلتر هیچ گونه حساسیتی به PH های مختلف ندارد.

وظیفه فیلتر ممبران جداسازی آلاینده های غیر آلی محلول در آب است. این مواد شامل املاح معدنی و اکثر مواد شیمیایی مضر (به غیر از مواد آلی فرار، کلر، حلال ها و بعضی از کودها) می شود. بنابراین آب خارج شده از این فیلتر خالص ترین و سالم ترین آب (با درصد خلوص ۹۸ درصد)  است زیرا TDS آن در پایین ترین حد ممکن قرار دارد.

ممبران اسمز معکوس 50 و 100 گالن

ممبران اسمز معکوس ۵۰ و ۱۰۰ گالن

فیلتر ممبران از منافذ بسیار کوچکی تشکیل شده است به همین دلیل سرعت تصفیه آب در این بخش بسیار پایین است. از این رو در ساختار این دستگاه یک مخزن ذخیره آب و یک خروجی مخصوص پساب تعبیه شده است.

همانطور که گفته شد این فیلتر به حذف آلاینده های بسیار ریز کمک شایانی می کند اما قادر به فیلتر کردن آلاینده های ارگانیک آب شهری و مواد آلی (مانند کلر) نیست.

علاوه بر این فیلتر ممبران حساسیت بالایی به کلر دارد به همین دلیل در ساختار این دستگاه تصفیه آب خانگی از فیلتر کربنی  استفاده می شود تا به عنوان پیش تصفیه، کلر موجود در آب را حذف کند. عمر فیلتر ممبران در مقایسه با سایر فیلتر های به کار رفته بیشتر است و بسته به کیفیت و نوع آب می تواند تا حدود سه سال دوام بیاورد.

  • فیلتر پست کربن

همانگونه که گفته شد دقت بالای تصفیه آب توسط فیلتر ممبران موجب کاهش سرعت آن شده است از این رو مخزن ذخیره آبی در نظر گرفته شده است که در آن آب برای زمان هایی که مصرف وجود ندارد ذخیره می شود. این آب راکد در معرض تغییر رنگ، بو و طعم قرار دارد به همین دلیل یک فیلتر کربن خطی تحت عنوان فیلتر پست کربن برای این بخش در نظر گرفته شده است.

فیلتر پست کربن ایرانی و تایوانی

فیلتر پست کربن ایرانی و تایوانی

این فیلتر مانع از تغییر طعم و بوی آب می شود. لازم به ذکر است تانک های به کار رفته در دستگاه تصفیه آب خانگی از تیوپ های ضد باکتری و توسط برندهای معتبر تولید شده است به همین دلیل راکد ماندن آب در آنها هیچ مشکلی را به وجود نمی آورد.

  • فیلتر مینرال

همانگونه که گفته شد فیلتر ممبران اقدام به حذف تمامی مواد مضر و غیر مضر آب می کند. آب خالص خارج شده از این فیلتر به علت حذف املاح مفیدی همچون کلسیم، منیزیم و سدیم تلخ است. همچنین این آب برای سلامتی بسیار مضر است. برای برطرف کردن این مشکل فیلتر مینرال به ساختار دستگاه تصفیه آب اضافه شده است.

فیلتر مینرال یا معدنی کننده

فیلتر مینرال یا معدنی کننده

این فیلتر املاح مفید آب را تا حد استاندارد به آب خالص باز می گرداند. این امر به مرتفع شدن طعم تلخ آب و تنظیم pH آن در حد ایده آل کمک شایانی می کند. در نتیجه آب عبور داده شده از این فیلتر دارای بالاترین سطح کیفیت است و مصرف آن می تواند کمبود های بدن به انواع املاح مفید مانند کلسیم، منیزیم و پتاسیم را برطرف کند.

  • فیلتر قلیایی

فیلتر قلیایی جزء فیلتر های غیر ضروری دستگاه تصفیه آب است. این فیلتر، آب را به حالت قلیایی در می آورد. آب قلیایی (بین ۷ تا ۸) در مقایسه با آب خنثی و اسیدی برای بدن مفید تر است.

فیلتر قلیایی دستگاه تصفیه آب

فیلتر قلیایی دستگاه تصفیه آب

از این رو این فیلتر برای هیدروژنه کردن آب تعبیه شده است. فیلتر قلیایی می تواند بسته به میزان مصرف آب عمر مفید شش تا دوازده ماهه داشته باشد.

  • فیلتر یووی

فیلتر یووی به واسطه داشتن لامپ اشعه فرابنفش موجب حذف و کشتن انواع میکروب ها می شود.

فیلتر یووی ضدعفونی کننده آب

فیلتر یووی ضدعفونی کننده آب

در واقع وجود این فیلتر یک آپشن برای حذف میکروارگانیسم های آب در دستگاه های تصفیه آب خانگی چند مرحله ای به حساب می آید. لازم به ذکر است تنها با استفاده کردن از سیستم یووی نمی توان اقدام به تصفیه آب کرد زیرا اشعه ساطع شده از آن هیچ اثری بر مواد جامد معلق، آلاینده های شیمیایی، آلاینده های آلی و لاشه میکروب ها ندارد. بنابراین همواره استفاده از سیستم فیلتراسیون در کنار فیلتر یووی الزامی است.

دستگاه های تصفیه آب اولترافیلتراسیون (UF)

اگرچه فیلتر UF و ممبران از نظر عملکرد مشابه یکدیگر هستند اما آنها تفاوت هایی با یکدیگر دارند که در زیر به آنها پرداخته شده است:

  • قطر منافذ در نظر گرفته شده برای فیلتر UF بزرگتر از فیلتر ممبران است ( فیلتر UF در حدود ۰٫۰۱ میکرون و فیلترهای ممبران در حدود ۰٫۰۰۰۱ میکرون ).
  • فیلتر ممبران اسمز معکوس برای کار کردن به برق نیاز دارد این در حالی است که فیلتر UF برای عبور دادن آب از فشار هیدروستاتیک استفاده می کند. این بدان معنا است که در ساختار این دستگاه نیازی به استفاده از پمپ نیست.

دستگاه تصفیه آب UF برای آب هایی با شرایط زیر کارایی دارد:

  • آب هایی که میزان سختی (TDS) آنها در محدوده استاندارد است.
  • آب هایی که مواد جامد معلق (TSS) آنها بالاتر از حد مجاز است.
  • آب های که به انواع ویروس ها، باکتری ها و انگل ها آلوده هستند.

لازم به ذکر است که این فیلتر قادر به حذف مواد محلول در آب مانند نمک نیست. این بدان معنا است که این دستگاه نمی تواند انتخاب مناسبی برای مناطقی که آب شور دارند، باشد. اما اندازه منافذ این فیلتر به گونه ای طراحی شده است که مانع از عبور ذرات معلق و میکروارگانیزم های باکتریایی و انگلی می شود. این در حالی است که املاح معدنی در آب تصفیه شده باقی می ماند.

همانگونه که قبلا گفته شد فیلتر ممبران به کلر حساس است از این رو در ساختار دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس از فیلتر کربنی استفاده می شود. اما بر خلاف فیلتر ممبران در ساختار فیلتر UF نیازی به استفاده از فیلتر کربنی نیست زیرا این فیلتر هیچ حساسیتی به کلر ندارد. اما از آنجایی که آب آشامیدنی مطلوب نباید طعم، بو و یا کلر داشته باشد لازم است که در فیلتر UF از فیلترهای دیگری مانند فیلتر الیافی، کربن فعال و یا فیلتر ممبران RO استفاده شود زیرا فیلتر UF به تنهایی قادر به حذف بو، طعم و کلر موجود در آب نیست.

دستگاه های تصفیه آب با دقت بالای ۵ میکرون

دستگاه های تصفیه آب با دقت بالای ۵ میکرون اصولا ساختارشان یک تا سه مرحله ای است. در این دستگاه های تصفیه آب از  فیلترهای الیافی و کربنی استفاده می شود. قدرت تصفیه این دستگاه ها در حذف آلودگی های آبی به شرح زیر است:

  • این دستگاه قادر به حذف تمامی ذرات معلق با اندازه بیش از ۵ میکرون است.
  • این دستگاه می تواند تمامی شن های ریز، ذرات معلق موجود در لوله ها ( مانند زنگ آهن و حتی تخم و لارو حشرات) را حذف کند.
  • مجهز شدن این دستگاه به فیلتر های کربنی می تواند با حذف مواد شیمیایی، فلزات سنگین و تا حدودی باکتری ها همراه باشد. همچنین فیلتر های کربنی بو و طعم آب را اصلاح می کنند.

میزان قدرت جداسازی این دستگاه تصفیه به اندازه منافذ فیلتر بستگی دارد. یعنی هر چه منافذ کوچکتر باشد قدرت فیلتراسیون آن بالاتر خواهد بود. به طور مثال اگر اندازه منافذ یک میکرون یا کوچکتر باشد می توان شاهد حذف تمامی آلودگی های بزرگتر از یک میکرون از جمله انگل کریپتوسپوریدیوم بود.

این انگل در فرایند کلرزنی آب ها حذف نمی شود. فیلتر های “ nominal” یا “mean” اندازه تقریبی یک میکرون دارند. اما اگر فیلتری در این دو دسته قرار نداشته باشند اندازه منافذ آن بیشتر خواهد بود. این امر بدان معناست که فیلتر قادر به حذف بعضی از آلودگی ها همچون  کریپتوسپوریدیوم ها نیست.

دستگاه تصفیه آب را در کجا می توان نصب کرد؟

به طور کلی بر اساس محل نصب دو نوع دستگاه تصفیه آب خانگی وجود دارد:

  • سیستم های تصفیه آب خانگی POE:این دستگاه کل آب ورودی به ساختمان را تصفیه می کند.
  • سیستم تصفیه آب خانگی POU:

این دستگاه اقدام به تصفیه آب در محل مصرف (حمام، ماشین ظرفشویی، آشپزخانه، آب آشامیدنی و … ) می کند. دستگاه های تصفیه آب خانگی در این دسته قرار دارند.

سیستم تصفیه آب خانگی POU یا تصفیه آب خانگی بر اساس موقعیتی که در خانه قرار است از آن استفاده شود انواع مختلفی دارد که در زیر به آنها اشاره می شود:

دستگاه های تصفیه آب بیسیک یا قدیمی تر

این دستگاه شباهت زیادی به پارچ آب دارد و ساختار آن از انواع مختلف  فیلتر کربنی یا یک فیلتر  میکس (مانند فیلتر الیافی و کربن فعال) تشکیل شده است. این دستگاه تصفیه آب را می توان در داخل یخچال نیز استفاده کرد. دستگاه تصفیه آب بیسیک قادر به حذف آلودگی هایی همچون مواد جامد معلق، زنگ، شن، ماسه، کلر ( و مشتقات آن)، چربی و بوی نامطبوع آب است.

تصفیه آب های سرشیری در این دسته از دستگاه های تصفیه آب قرار دارند. این دستگاه قبل از شیر آب قرار می گیرد و منجر به حذف آلاینده ها می شود. به طور کلی دستگاه تصفیه آب بیسیک به دو دسته زیر تقسیم می شود:

دستگاه تصفیه آب یک مرحله ای کلمنی رومیزی:

این دستگاه قادر به تامین آب آشامیدنی در طولانی مدت است. فیلتر این دستگاه تصفیه نیاز به تعویض فوری ندارد و طول عمر آن تقریبا زیاد است.

دستگاه تصفیه آب یک مرحله ای زیر سینکی:

این دستگاه قادر به حذف مواد جامد معلق، زنگ، شن و ماسه، کلر و مشتقات آن، چربی و بوی نامطبوع آب است زیرا در ساختار آن از یک فیلتر میکس مدیا (فیلتر الیافی+ کربن فعال) استفاده شده است.

دستگاه های تصفیه آب پیشرفته

سیستم تصفیه آب هایی که در ساختار آنها از یک فیلتر استفاده شده است نمی توانند تمام آلاینده ها را حذف کنند. به همین دلیل در نسل جدید دستگاه های تصفیه آب، به منظور حذف تمامی ناخالصی ها ، از چند فیلتر استفاده شده است. این دستگاه ها به علت چند مرحله ای بودن نیازمند فضای بیشتری هستند. دستگاه تصفیه آب پیشرفته انواع مختلفی دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود:

  • دستگاه های تصفیه آب چند مرحله ای رومیزی:

در دستگاه تصفیه آب رومیزی از بیش از سه فیلتر استفاده شده است. این دستگاه فضای زیادی را اشغال می کند بنابراین برای افرادی که فضای کافی دارند، انتخاب مناسبی است.

  • دستگاه های تصفیه آب چند مرحله ای زیر سینکی:

این دستگاه همان کار دستگاه تصفیه آب چند مرحله ای رو میزی را انجام می دهد با این تفاوت که زیر سینک نصب می شود و فضای کمتری را اشغال می کند. به همین دلیل مصرف کنندگان به استفاده از این دستگاه تمایل بیشتری دارند.

  • دستگاه تصفیه آب زیر سینکی پایه دار:

این دستگاه از نظر عملکرد مشابه دستگاه های بدون پایه است با این تفاوت که جابجایی و تعویض فیلتر های آن راحت تر است.

  • سیستم تصفیه آب جاذبه ای:

در این سیستم از فیلتراسیون چند لایه ای استفاده شده است. شیوه ساخت این دستگاه به گونه ای است که بیشتر برای مصارف بیرون از منزل و سفر کارایی دارد.

معیارهای انتخاب دستگاه تصفیه آب مناسب

در انتخاب دستگاه تصفیه آب باید ملاک های مختلفی در نظر گرفته شود که مهمترین آنها موارد زیر است:

  • کارکردهای مختلف دستگاه های تصفیه آب
  • نوع آب ورودی به دستگاه

از این رو لازم است که دستگاه های تصفیه آب ذکر شده در بالا بر اساس ملاک های زیر مجددا مورد بررسی قرار گیرند.

دستگاه های تصفیه آب مجهز به ممبران RO

استفاده از این دستگاه برای آب هایی که املاح بالایی دارند بسیار مناسب است زیرا این دستگاه قادر به حذف مواد آلاینده ای همچون آرسنیک و نیترات و …. است. همچنین این فیلتر میزان سختی آب را به واسطه حذف کامل جامدات محلول در آب (TDS) کاهش می دهد. بنابراین بهتر است این دستگاه برای آب های زیر مورد استفاده قرار گیرد:

  • آب شور
  • آب حاوی مواد مضری همچون آرسنیک و نیترات
  • آب با درجه سختی بالا

دستگاه تصفیه آب مجهز به فیلتر UF

اگر میزان سختی آب ورودی در حد مناسب یعنی حدود TDS=100-200 ppm باشد استفاده از این دستگاه انتخاب مناسبی است. لازم به ذکر است آب مذکور تنها باید دارای مواد معلقی مانند شن ها، رنگ، گل، باکتری و ویروس ها باشد زیرا این دستگاه قادر به حذف آلودگی های بالاتر ۰٫۰۱ میکرون نیست.

دستگاه تصفیه آب خانگی سه فیلتره (بالای ۱ میکرون)

استفاده از این دستگاه تنها برای فیلتراسیون آب های آلوده به ذرات معلق مناسب است. استفاده از فیلترهای کربنی در ساختار این دستگاه می تواند منجر به حذف نسبی مواد شیمیایی مانند کودهای شیمیایی و فلزات سنگین شود.

بنابراین اگر کیفیت آب بالا و نرم باشد استفاده از سیستم اسمز معکوس انتخاب مناسبی نیست زیرا می توان این آب را تنها با استفاده از یک فیلتر الیافی و کربنی تصفیه کرد. همچنین اگر در آب منطقه هیچ آلاینده ای وجود ندارد استفاده از فیلتر یخچالی کفایت می کند.

چگونه می توان اقدام به خرید بهترین دستگاه تصفیه آب کرد

تنوع بالای دستگاه های تصفیه آب در بازار موجب سرگردانی خریداران شده است زیرا تشخیص دستگاه مناسب برای آب هر منطقه امر دشواری است. از این رو این بخش به بیان موارد کاربردی در خرید دستگاه تصفیه آب اختصاص یافته است.

در ابتدا لازم است به هدف خرید دستگاه تصفیه آب اشاره شود. بسیاری از مردم در جهت رفع مزه بد آب، کاهش املاح معدنی (سختی آب)، حذف گل و لای و آلاینده های مضر محلول در آب اقدام به خرید دستگاه تصفیه آب می کنند. به همین دلیل قبل از اقدام به خرید لازم است که فاکتورهای زیر مورد بررسی قرار گیرد:

  • چه نوع ناخالصی قرار است از آب حذف شود؟
  • آیا ناسالم بودن آب مصرفی موجب شده است که شما به خرید دستگاه تصفیه آب روی آورید یا از طعم و بوی آن در عذاب هستید؟

برای پاسخگویی به دو سوال مطرح شده در بالا لازم است که آب منطقه از نظر نوع آلاینده مورد بررسی قرار گیرد. به طور مثال آب های لوله کشی توسط کلر ضدعفونی میشود بنابراین می توان نتیجه گرفت آب لوله کشی شهری حاوی کلر و محصولات جانبی آن مانند تری هالومتان ها، فلزات سنگین ( جیوه و سرب)، میکروپلاستیک، آرسنیک و … است. همچنین در این آب می توان شاهد مواد آلی باقی مانده از جانداران  موجود در آب بود. لازم به ذکر است کلر قادر به حذف تمامی میکروارگانیسم ساکن در آب نیست.

در مرحله بعدی لازم است که فیلتر مناسب برای حذف هر کدام از این ناخالصی ها شناسایی شود. فیلتر های مختلفی جهت حذف آلاینده ها به بازار عرضه شده است. در ساختار بعضی از دستگاه ها از چندین فیلتر استفاده می شود که به حذف کامل ناخالصی ها کمک شایانی می کند.

فاکتور بعدی که لازم است مورد بررسی قرار گیرد فضای خانه، سبک زندگی و هزینه مورد نظر است. در واقع لازم است که مدل و تکنولوژی سیستم تصفیه آب بر اساس میزان آب مورد نیاز خانواده انتخاب شود.

به طور مثال اگر دستگاه تصفیه آب منتخب اسمز معکوس  باشد لازم است به اندازه مخزن آب توجه ویژه ای شود زیرا مخازن کوچک برای خانواده های پرجمعیت انتخاب مناسبی نیست و آنها باید از مخازن بزرگتری استفاده کنند. بنابراین قبل از اقدام به خرید باید ابعاد دستگاه و محل نصب آن مشخص شود.

لازم است قبل از خرید به این نکته دقت شود که دستگاه های تصفیه آب زیر سینکی و رومیزی از نظر ظاهری،  نوع طراحی و تجهیزات نمایش وضعیت آب خروجی با یکدیگر متفاوت هستند اما به طور کلی روند تصفیه آب در آنها مشابه یکدیگر است. حتی میزان ظرفیت تعریف شده برای تولید آب دستگاه های زیر سینکی و رومیزی یکسان است.

اما باید به این نکته دقت کرد که فیلتر های دستگاه های تصفیه آب رومیزی و زیر سینکی به واسطه طراحی و شکل ظاهری متفاوت آنها، با یکدیگر فرق می کنند. بنابراین لازم است که قبل از اقدام به خرید، اختصاصی نبودن فیلتر های دستگاه تصفیه آب مورد بررسی قرار گیرد زیرا عدم توجه به این نکته ممکن است در هنگام تعویض فیلتر ایجاد مشکل کند.

نکته بعدی که باید مورد توجه قرار گیرد شیوه سرویس دوره ای دستگاه تصفیه آب است. این دستگاه ها به صورت دوره ای نیازمند سرویس دهی هستند اما این سرویس دهی برای بازسازی فیلترهای اکسید کننده یا تعویض ممبران در سیستم های اسمز معکوس روندی پیچیده تری دارد و در نقطه مقابل برای تعویض فیلتر کربنی یا لامپ یووی بسیار آسان است.

 همانگونه که گفته شد لازم است قبل از اقدام به خرید سیستم های RO مقایسه و تحقیقات کلی صورت گیرد. همچنین  باید در انتخاب کلیت دستگاه نیز مقایسه و تحقیقاتی گسترده ای صورت گیرد. در این راستا کافیست به سوالات زیر پاسخ داده شود:

  • آیا مصرف کنندگان این دستگاه از انتخاب خود راضی بوده اند؟
  • آیا شرکت تولید کننده دستگاه تصفیه آب از اعتبار داخلی و یا خارجی برخوردار است؟
  • آیا در ساخت این دستگاه ها از قطعات با کیفیت تولید کنندگان قابل اعتماد استفاده شده است؟ آیا قطعات استفاده شده مورد تایید FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا) و NSF (بنیاد ملی بهداشت) قرار دارند؟
  • آیا فناوری به کار رفته در دستگاه به روز و جدید است؟
  • در مقایسه با دستگاه های دیگر تصفیه آب، این دستگاه ها چه توانایی ها و مزایایی دارند؟ ( گاهی اوقات بسته به نیاز مشتری دستگاه هایی در بازار یافت می شود که در حذف آلاینده های عملکرد بهتری دارند)

روش تشخیص دستگاه تصفیه آب تقلبی از اصل

برای تشخیص دستگاه تصفیه آب تقلبی از اصل در نظر گرفتن موارد زیر می تواند کمک کننده باشد:

  • وزن

 از نظر وزنی فیلتر های اصل همواره سبک تر از فیلتر های تقلبی هستند زیرا در ساختار آنها میزان کربن و سایر اجزا به اندازه استاندارد استفاده شده است. در برخی از فیلتر های تقلبی به جای استفاده از کربن و …. از روزنامه خرد شده استفاده می شود. بدون شک روزنامه هیچ اثری بر فیلتراسیون آب ندارد.

لازم به ذکر است فیلتر هایی که در آنها به جای زغال پوسته نارگیل از زغال سنگ استفاده شده است، وزن بسیار بالایی دارند. زغال سنگ قادر به جذب موادی مانند مشتقات کلر و مواد مضر آب نیست. همچنین در طولانی مدت  آلاینده هایی مانند فلزات سنگین را نیز به آب وارد می کند. در نهایت باید گفت پلاستیک به کار رفته در دستگاه تقلبی پلاستیک معمولی است این در حالی است که در دستگاه های اصلی از پلاستیک گرید خوراکی استفاده می شود. استفاده از پلاستیک معمولی موجب ورود مواد شیمیایی مضر به داخل آب می شود.

  • برچسب گواهینامه

دستگاه تصفیه آب استاندارد باید دارای برچسب گواهینامه باشد. این برچسب نشان می دهد که تمامی استانداردهای NSF در جهت حذف مواد آلاینده به کار رفته است. همچین استفاده از آن برای سلامتی انسان ها خطر آفرین نیست.

از دیدگاه  استانداردهای جهانی دستگاه تصفیه آب باید قادر به حذف تمامی آلاینده های آبی اعم از رسوب و مواد جامد، فلزات سنگین مثل سرب، جیوه، آزبست، مواد شیمیایی مضر مثل نیترات و محصولات جانبی کلر، آفت کش ها، رادیواکتیو و بقایای داروها باشد.

انجمن های مختلفی به منظور تایید کیفیت تجهیزات تصفیه آب در حال فعالیت هستند که مهمترین آنها گواهینامه ها بنیاد ملی بهداشت (NSF) و انجمن کیفیت آب (WQA) است. لازم به ذکر است وجود گواهینامه EPA نمی تواند تضمین کننده حذف آلاینده های خاص باشد به همین دلیل وجود گواهینامه های NSF یا WQA یا Underwriters Laboratories Inc بر روی جعبه دستگاه الزامی است.

  • NSF

در جهت تعیین استانداردهای محصولات تصفیه آب، سازمان غیر وابسته NSF مشغول به فعالیت است. از جمله استانداردهای تعریف شده توسط این سازمان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استاندارد ۴۲ و ۵۳ NSF/ANSI : برای فیلتر کربنی
  • استاندارد : ۴۱ برای طعم و بو آب
  • استاندارد ۵۳ : کسب اطمینان از حذف کیست های میکروارگانیسم ها
  • استاندارد ۵۸ : برای سیستم های اسمز معکوس

سایر استانداردها را می توان در سایت NSF database External مشاهده کرد. وجود برچسب NSF می تواند خیال خریداران را از بابت با کیفیت و اصل بودن کالا راحت کند. لازم به ذکر است این سیستم بر بخش کنترل کیفیت فیلتر ها هیچ نظارتی ندارد به همین دلیل وجود این برچسب نمی تواند تضمین کننده کارایی فیلتر ها باشد.

برای کسب اطمینان از کارایی دستگاه بهتر است شرکت سازنده و سابقه آن مورد بررسی قرار گیرد. ممکن است در بسیاری از دستگاه های تصفیه آب تقلبی از برچسب های تقلبی استفاده شده باشد. اما این نماد های نامعتبر بر روی جعبه محصول قابل مشاهده نیستند. اصولا بر روی جعبه آنها تنها می توان یک آرم تقلبی کوچک دید. این آرم برای گمراهی خریداران بر روی جعبه زده شده است.

  • بسته بندی براق

استفاده از طراحی زیبا و بسته بندی شیک و براق می تواند دال بر تقلبی بودن محصول باشد. در واقع توجه به ظاهر محصول، به فریب خریداران کمک بسیاری می کند.

  • قیمت

قیمت ارزان و غیر واقعی دستگاه های تصفیه آب و فیلتر ها به خوبی می تواند گواه غیر اصل بودن آنها  باشد.

دستگاه تصفیه آب ساخت کدام کشور بهتر است؟

برندهای مختلفی از دستگاه تصفیه آب وجود دارد که هر کدام ساخت یک کشور به خصوصی است اما  از نظر عملکرد هیچ گونه تفاوت خاصی بین آنها وجود ندارد زیرا تمامی آنها از یک تکنولوژی ثابت مانند اسمز معکوس تبعیت می کنند. به همین دلیل کیفیت آب خروجی آنها قابل قبول و یکسان است.

اما مورد ذکر شده نمی تواند اعتبار برند سازنده را بی اهمیت جلوه دهد زیرا در فیلترهای سه مرحله ای  از سه نوع فیلتر الیافی، کربن گرانول و کربن بلاک استفاده می شود که جنس ماده اولیه آنها از اهمیت بسیاری برخوردار است. بنابراین کیفیت مواد اولیه می تواند موجب تمایز برندهای معتبر از نا معتبر شود. از این رو بهتر است در هنگام خرید دستگاه تصفیه آب، اصالت و کیفیت فیلترها به صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد.

در نهایت باید گفت دستگاه های تصفیه آب خانگی فارغ از نوع فیلتر ها با یکدیگر تفاوت چندانی ندارند اما در هنگام انتخاب بهتر است به این نکته دقت شود که همه اجزا و مواد تشکیل دهنده دستگاه توسط شرکت های معتبر تولید شده باشند. یعنی همه ی اجزای تشکیل دهنده دستگاه دارای گواهی سلامت، کنترل کیفیت و خدمات پشتیبانی باشند. به طور کلی می توان گفت که دستگاه های تصفیه آب در موارد زیر با یکدیگر متفاوت هستند:

  • از نظر ظاهری و زیبایی
  • امکانات جانبی مانند نمایش کیفیت آب خروجی ، وضعیت احتمالی فیلترها و …
  • طول عمر مفید آنها (هر چه کیفیت مواد اولیه و امکانات بیشتر باشد طول عمر آنها نیز بیشتر خواهد بود)
  • و ….

برخی از افراد در حین خرید علاوه بر کیفیت آب نهایی به مباحث زیبایی نیز توجه نشان می دهند. اما برخی دیگر به علت محدودیت های مالی فارغ از شکل ظاهری اقدام به خرید می کنند پس می توان نتیجه گرفت مبحث ظاهر دستگاه تصفیه آب کاملا سلیقه ای است.

دستگاه تصفیه آب ارزان قیمت یا گران قیمت؟

قیمت دستگاه های تصفیه آب بر اساس موارد زیر متغیر است:

  • نوع براکت
  • اندازه
  • نیازهای پیش تصفیه
  • میزان تولید آب
  • تفاوت در نصب

از این رو در بازار می توان شاهد طیف وسیعی از برندهای مختلف دستگاه های تصفیه آب بود. بنابراین میزان هزینه ای که قرار است صرف خرید دستگاه شود به خریدار مربوط می شود به طور مثال در بازار می توان هم دستگاه برند با کیفیت خرید و هم دستگاهی ارزانتر با کارایی کافی.

به همین دلیل افرادی که بودجه کمی برای خرید دستگاه تصفیه آب دارند می توانند دستگاهی با قدرت فیلتراسیون کمتر انتخاب کنند. به طور مثال دستگاه اسمز معکوس با تعداد فیلتر شش عدد و ظاهر ساده تر ( ولی با کیفیت)  انتخاب مناسبی برای آنها می تواند باشد.

نکاتی که در هنگام خرید دستگاه تصفیه آب باید مورد توجه قرار داد

در این بخش به نکاتی که می تواند به خرید سیستم اسمز معکوس مناسب  کمک کند اشاره می شود.

  • مدت زمان لازم برای پر شدن مخزن ذخیره اسمز معکوس

روند تصفیه آب در سیستم اسمز معکوس به زمان زیادی نیاز دارد به همین دلیل یکی از اجزای اصلی این سیستم مخزن ذخیره سازی آب است. اگر این مخزن وجود نداشته باشد روند پر کردن یک لیوان آب حدود ده دقیقه طول می کشد.  برای پر شدن مخزن دستگاه تصفیه آب خانگی استاندارد (۲٫۸ گالن یا ۱۰٫۶ لیتر) به حدود یک تا دو ساعت زمان نیاز است. بنابراین باید تعداد اعضای خانواده در نظر گرفته شود و بر اساس نیاز آن دستگاه مناسب انتخاب شود.

  • بررسی عوامل موثر بر عملکرد دستگاه های تصفیه آب اسمز معکوس

عملکرد دستگاه های تصفیه آب RO متاثر از عوامل زیر است:

  • فشار آب ورودی:

فشار آب بر روند پمپاژ آب به داخل دستگاه اثرگذار می گذارد. از این رو اگر فشار بالاتر از ۴۰ باشد نیازی به استفاده از پمپ در ساختار دستگاه نیست اما اگر کمتر از ۴۰ باشد دستگاه بدون پمپ نمی تواند درست کار کند. بنابراین مجهز کردن آن به پمپ الزامی است.

  • دمای آب :

هر چه دمای آب پایین تر باشد (سردتر) مدت زمان لازم برای تصفیه آب بیشتر خواهد بود.

  • TDS آب :

این فاکتور به درصد مواد جامد آب اشاره دارد که هر چه بیشتر باشد روند تصفیه طولانی تر خواهد بود.

  • کیفیت فیلترها و ممبران مورد استفاده در سیستم RO :

کیفیت بالاتر به معنای افزایش سرعت روند تصفیه است.

آیا عملکرد تمامی دستگاه های تصفیه آب خانگی و فیلترهای آنها یکسان است؟

در بازار انواع مختلفی از دستگاه های تصفیه آب اسمز معکوس (RO) عرضه شده است که تفاوتی در عملکرد آنها دیده نمی شود. این دستگاه ها علیرغم شباهت در عملکرد سه تفاوت عمده با یکدیگر دارند که در زیر به آنها اشاره می شود:

  • تعداد مراحل یا فیلتر های به کار رفته در این دستگاه ها بسته به نیاز مصرف کننده با یکدیگر متفاوت است. تعداد این فیلتر ها از ۴ تا ۶ عدد متغیر است. اصولا ۶ عدد فیلتر می تواند آب با کیفیتی را ارائه دهد.
  • یکی از تفاوت های دیگری که بین دستگاه های تصفیه آب اسمز معکوس وجود دارد، اندازه گالن های آنها است که بر اساس میزان مصرف خانوار می تواند متغیر باشد.
  • کیفیت اجزای سیستم از دیگر فاکتور های موثر بر عملکرد دستگاه RO است. هر چه قطعات و فیلتر ها با کیفیت تر باشند بدون شک کیفیت آب تصفیه شده بالاتر خواهد بود.

نکات مهم در نگهداری دستگاه های تصفیه آب خانگی

یکی از مزیت های سیستم های تصفیه آب خانگی اسمز معکوس هزینه نگهداری پایین و سرویس دهی آسان آن است. در جهت نگهداری از این دستگاه لازم است به نکات زیر توجه ویژه ای شود:

  • بر اساس میزان آب مصرفی و کیفیت آب ورودی بهتر است که فیلترها هر ۲ الی ۳ ماه یکبار تعویض شوند.
  • بهتر است برای تعویض فیلتر ها زمانبندی مشخصی در نظر گرفته شود.
  • لازم است که پیش فیلتر های تعریف شده در این سیستم (فیلترهای الیافی/کربن) هر ۲ الی ۶ ماه یکبار تعویض شوند. همچنین تعویض فیلتر ممبران RO هر ۲ تا ۳ سال یک بار الزامی است.
  • هر ۱۲ ماه یکبار تعویض فیلتر پست کربن، فیلترهای مینرال و … الزامی است.

لازم به ذکر است که دستگاه های اسمز معکوس خانگی دو مدل دارند. برخی از آنها پمپ ندارند و تنها با فشار آب کار می کنند به همین دلیل مصرف برق در آنها صفر است. اما در ساختار برخی از این دستگاه ها از پمپ استفاده می شود. عملکرد پمپ ها به برق وابسته است اما میزان برق مصرفی آنها بسیار پایین است.

نحوه نگهداری از دستگاه های تصفیه آب

به منظور حفظ کیفیت آب و افزایش طول عمر دستگاه تصفیه آب لازم است که نکات زیر مورد توجه ویژه ای قرار گیرند:

  • به زمانبندی در نظر گرفته شده برای تعویض فیلتر های توجه ویژه ای شود.
  • محفظه های فیلتر دستگاه تصفیه آب خانگی یا هوزینگ های خالی به صورت سالانه ضدعفونی و تمیز شوند (این کار می تواند توسط خود فرد یا کارشناسان این حوزه صورت گیرد)
  • نباید از خدمات سرویس دهی دوره ای این دستگاه ها غافل شد.

طول عمر دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس چقدر است؟

اگر از دستگاه تصفیه آب خانگی به خوبی مراقبت صورت گیرد (رعایت نکات ذکر شده در بالا) میتوان انتظار داشت عمر این دستگاه ها بسیار طولانی (چیزی حدود ۱۰ الی ۱۵ سال) باشد.

چگونه می توان دستگاه تصفیه آب خانگی را به یخچال یا دستگاه یخ ساز متصل کرد

دستگاه های اسمز معکوس اصولا به شیر آب سرد ورودی ساختمان متصل می شوند. همچنین امکان نصب آنها بر روی یک شیر آب مستقل لوله کشی نیز وجود دارد.

اما به منظور  نصب آنها به یخچال لازم است از متخصصان نصب دستگاه تصفیه آب کمک گرفته شود. آنها با کمک یک لوله ربع اینچی دستگاه تصفیه آب را به یخچال و یا یخ ساز متصل می کنند. لازم به ذکر است بهتر است قبل از متصل کردن دستگاه به یخچال و یا یخ ساز، کتابچه راهنمای دستگاه تصفیه آب و یخچال مطالعه شود زیر برخی از دستگاه ها و یخچال ها با یکدیگر سازگاری ندارند.

نکته دیگری که لازم است مورد توجه قرار گیرد فشار آب خروجی از دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس و فشار مورد نیاز آب ورودی یخچال است. زیرا به طور کلی فشار آب خارج شده از دستگاه تصفیه آب دو سوم آب ورودی است.

ظرفیت تولید دستگاه تصفیه آب خانگی در شبانه روز چقدر است؟

ظرفیت تولید آب دستگاه های تصفیه آب با یکدیگر متفاوت است به طور مثال دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس زیر سینکی معمولی (قطر حدود  ۱۲ و طول حدود ۱۵ اینچ ) می تواند در فشار آب مناسب در طول روز  ۵۰ تا ۲۰ گالن یعنی چیزی حدود ۲۰۰ تا ۴۰۰ لیتر آب تولید کند.

میزان سر و صدای دستگاه تصفیه آب خانگی اسمز معکوس چقدر است؟

دستگاه های سیستم اسمز معکوس از خود سر و صدای بسیار کمی تولید می کنند. این صدا اگرچه خفیف است اما در هنگام جریان پساب از ممبران به درون خط زهکشی قابل شنیدن است. علت این امر به متقاطع بودن جریان آب در این دستگاه بر می گردد. در واقع آب تغلیظ شده آلوده طی یک جریان متقاطع خارج می شود.

این امر از گرفتگی اجزا و فیلتر ها جلوگیری به عمل می آورد. بنابراین اگر از دستگاه صدایی غیر از این صدا شنیده شود بهتر است که با تعمیرکاران متخصص تماس حاصل شود زیرا ممکن است مشکلاتی همچون تغییر فشار آب، هواگرفتگی دستگاه و یا نشت آب رخ داده باشد.

آیا استفاده از دستگاه های تصفیه آب خانگی RO نیازمند برق است؟

دستگاه های تصفیه آب RO موجود در ایران برای کار کردن به برق نیازمند هستند زیرا طراحی این دستگاه ها به گونه ای است که فشار آب در آنها باید بالا یعنی در حدود ۸۰  تا ۱۲۰ psi باشد. با توجه به اینکه فشار آب در بسیاری از مناطق ایران به این حد نمی رسد در ساختار این دستگاه ها از پمپ برقی استفاده شده است. البته نوع جدیدی از این دستگاه ها به بازار عرضه شده است که استفاده از آنها به برق نیازی ندارد و همان فشار آب برای آنها کفایت می کند.

مزایای استفاده از آب تصفیه شده نسبت به  آب معدنی

بسیاری از مردم استفاده از آب تصفیه شده خانگی به روش اسمز معکوس را به مصرف آب معدنی ترجیح می دهند. علت این  برتری به موارد زیر بر می گردد:

  • استفاده از فیلتر ممبران در کنار فیلتر کربنی در سیستم تصفیه آب RO منجر به حذف آلاینده های مهمی همچون نیترات، آرسنیک، میکروپلاستیک ها، کلر و مشتقات آن، کلرامین، سموم دفع آفات، علف کش ها، آلاینده های مولد بو و طعم بد در آب و … می شود. به همین دلیل آب حاصل از این دستگاه کاملا سالم، فاقد بو، فاقد طعم و مطابق با استانداردهای جهانی است.
  • میزان املاح مفید موجود در این آب در حد استاندارد قرار دارد. با توجه به اینکه آب  خالص طعم تلخی دارد، در سیستم تصفیه آب (بیش از ۴ مرحله) املاح مفید تا حد استاندارد به آب اضافه می شود تا آب طعم دلنشینی پیدا کند.
  • بطری های پلاستیکی که در آنها آب معدنی ریخته می شود ماده پرخطری به نام بیسفنول آ (BPA) را به داخل آب آزاد می کنند. این ماده برای سلامت خانواده به خصوص زنان باردار و جنین بسیار خطرناک است.
  • از نظر اقتصادی استفاده از دستگاه تصفیه آب بسیار با صرفه تر از خرید آب معدنی است.

طول عمر مفید دستگاه تصفیه آب خانگی اسمز معکوس چقدر است؟

اگر از دستگاه تصفیه آب خانگی RO به خوبی نگهداری شود، این دستگاه عمر طولانی خواهد داشت. بدین منظور باید به زمانبندی تعویض فیلتر ها توجه ویژه ای شود. به طور مثال فیلترهای کربنی، رسوبی و پست کربن را باید هر ۲ الی ۶ ماه یکبار تعویض کرد. همچنین هر ۲ سال یکبار نیز تعویض فیلتر ممبران RO الزامی است.

مدت زمان های ارائه شده در بالا توصیه های کلی هستند. اگر تعداد اعضای خانواده و میزان آب مصرفی بالا باشد لازم است زودتر از موعد ذکر شده فیلتر ها تعویض شوند. گاهی اوقات بعد از مصرف طولانی مدت لازم است که شیلنگ ها یا مخزن نگهدارنده نیز تعویض شوند. به طور کلی می توان این نوید را دارد که  نگهداری کل سیستم های تصفیه آب RO بسیار آسان است. همچنین این دستگاه طول عمر بالایی دارد.

آیا استفاده از دستگاه اسمز معکوس با حذف مواد معدنی مفید موجود در آب همراه است؟

کیفیت آب موجود در منابع آبی و آب های لوله کشی هر شهر با یکدیگر متفاوت است. مواد معدنی آب برخی از مناطق بسیار بالا است. این امر موجب بالا رفتن سختی آب و در نتیجه جمع شدن رسوب در کتری، سماور و تجهیزات گرمایشی منزل می شود. همچنین این مواد منجر به تغییر رنگ و طعم چای، قهوه و غذا نیز می شوند.

علاوه بر موارد ذکر شده سختی بالای آب مشکلاتی را برای پوست (اگزما، خشکی پوست) و مو به وجود می آورد. استفاده از دستگاه اسمز معکوس منجر به حذف مواد معدنی موجود در آب نمی شود بلکه میزان آنها را در حد استاندارد نگه می دارد. در واقع این دستگاه میزان سختی آب را به حد استاندارد می رساند.

میزان پساب دستگاه تصفیه آب خانگی اسمز معکوس چقدر است؟

دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس دارای فاضلاب یا پساب است به طور مثال دستگاه تصفیه آب خانگی اسمز معکوس زیر سینکی با توجه به ظرفیت ممبران به کار رفته در آن، چیزی بین ۶۰ تا ۲۴۰ لیتر پساب تولید می کند.

شیوه کار سیستم های اسمز معکوس بدون فاضلاب چگونه است؟

در برخی از دستگاه های تصفیه آب در جهت کاهش تولید پساب و میزان آب مصرفی، از سیستم گردش مکرر آب به داخل سیستم استفاده شده است. مشکل این سیستم کاهش عمر مفید دستگاه است. یعنی استفاده از آن با خراب شدن فیلتر ها و دستگاه همراه است.

در برخی از سیستم های  RO به منظور کاهش مصرف آب، آب غلیظ آلوده به خط آب  گرم ارسال می شود. اما این دستگاه ها به علت آلوده کردن آب گرم  چندان مورد توجه قرار نگرفتند زیرا هیچ کس تمایلی به شستن ظرف ها با آب آلوده ندارد.

وجود گواهینامه NSF در هنگام خرید دستگاه تصفیه آب چه اهمیتی دارد؟

در کشور های پیشرفته وجود مجوز NSF برای تمامی کالاهای مصرفی در آشپزخانه اعم از فریزرها ، سینک ها، اجاق ها، یخ ساز ها، تخته های برش و …. الزامی است. وجود این مجوز در دستگاه های تصفیه آب  تضمین کننده رعایت استانداردهای کیفی در ساخت است. به همین دلیل وجود این گواهینامه برای حفظ استانداردهای آب نه تنها در منازل بلکه در رستوران ها و کافه ها نیز الزامی است.

چگونگی نصب فیلترهای جایگزین در دستگاه تصفیه آب

فیلتر ها را می توان مطابق با دستورالعمل ذکر شده بر روی آنها تعویض کرد. همچنین امکان بهره بردن از کمک متخصصان این امر نیز وجود دارد. بهتر است قبل از اقدام به تعویض فیلترها، دستگاه به خوبی تمیز و ضدعفونی شود.

به طور کلی میزان آبی که دستگاه تصفیه آب خانگی تولید می کند به سه عامل زیر بستگی دارد:

  • مدل دستگاه:

ممکن است سیستم تولید آب در یک دستگاه ۱۰۰ گالن و در دستگاه دیگر ۵۰ گالن تعریف شده باشد. در این صورت دستگاه اول با سرعتی بیشتر ( حدود دو برابر) مخزن آب را پر می کند.

  • فشار آب ورودی:

برای تمامی دستگاه های خانگی اسمز معکوس فشار آب مطلوب psi 60 است. اما این دستگاه ها می توانند در فشار کمتر (psi 40) و یا بیشتر (psi 80) نیز کار کنند. اگر فشار آب کمتر از psi 40 باشد دستگاه نمی تواند آب را از لایه های ظریف ممبران عبور دهد. در این صورت لازم است که از پمپ آب به عنوان تقویت کننده استفاده شود.

  • میزان کارکرد یا سن فیلترهای دستگاه:

فیلترهای به کار رفته در دستگاه تصفیه آب دارای تاریخ مصرف مشخصی هستند. از طرفی امکان مسدود شدن آنها نیز وجود دارد. اگر فیلتر ها دچار گرفتگی شوند میزان آب تولیدی آنها نیز کاهش می یابد. همچنین کیفیت آب خروجی در حد مقبول نخواهد بود. بنابراین اگر تولید آب در سیستم تصفیه خانگی به کندی پیش می رود بهتر است سلامت فیلتر ها مورد بررسی قرار گیرد.

به چه دلایلی روند تولید آب در دستگاه های تصفیه آب به کندی پیش می رود?

برای مطمئن شدن از کند بودن روند تولید آب بهتر است میزان آب تولیدی در ۲۴ ساعت با میزان تولید آب ذکر شده بر روی دستگاه مقایسه شود. اگر از درست کار نکردن دستگاه تصفیه آب اطمینان حاصل کردید می توانید از راهکارهای زیر بهره ببرید. لازم به ذکر است این راهکارها به صورت کلی بیان می شوند و بهتر است اقدامات لازم با کمک دفترچه راهنما و یا متخصصان این امر صورت گیرد.

اگر دستگاه آب تولید نکند :

  • اگر آب خارج شده از دستگاه فشار پایینی داشته باشد احتمال دارد فشار تانک مخزن دستگاه پایین و نامناسب باشد. برای رفع این مشکل می توان فشار تیوپ داخلی تانک در هنگام خالی شدن را بر روی فشار psi 7-5 تنظیم کرد.
  • بالا بودن فشار مخزن تانک نیز می تواند بر میزان آب تولیدی اثر منفی داشته باشد. بهتر است فشار تیوپ داخلی تانک ذخیره در هنگام تخلیه بر روی ۵-۷ psi تنظیم شود.
  • در برخی اوقات علت این مشکل به قطع شدن جریان آب ورودی به مخزن مرتبط است. برای مرتفع کردن این مشکل می توان از پمپ فشار استفاده کرد.
  • اگر فشار آب کمتر از ۴۰ psi باشد، تولید آب به کندی صورت می گیرد. جهت مرتفع کردن این مشکل باید از روشن بودن پمپ دستگاه اطمینان حاصل کرد.
  • گاهی این مشکل در اثر گرفتگی فیلتر پیش تصفیه و پست تصفیه رخ می دهد. با تعویض این فیلترها می توان این مشکل را برطرف کرد.
  • گرفتگی یا آسیب دیدن ممبران منجر به کاهش سرعت تولید آب می شود. لازم است در جهت مرتفع کردن این مشکل فیلتر تعویض شود.
  • وجود گرفتگی در مسیر آب از جمله مشکلات معمول دیگری است که با کندی آب همراه است. برای مرتفع کردن آن می توان پیچ خوردگی مسیر آب را برطرف کرد.
  • برای داشتن جریان آب مناسب لازم است که شیر تانک باز باشد. بنابراین در صورت کندی فشار آب باید باز بودن شیر تانک مورد بررسی قرار گیرد.

کند بودن جریان آب خروجی از دستگاه :

  • گرفتگی فیلتر پیش تصفیه، فیلتر پست تصفیه و یا فیلتر ممبران می تواند علت این مشکل باشد که با تعویض آنها مشکل حل می شود.
  • پایین بودن فشار هوا در تانک مخزن پایین نیز می تواند با کند شدن جریان آب خروجی همراه باشد. برای رفع این مشکل بهتر است که فشار مخزن ذخیره سازی بر روی ۵-۷ psi تنظیم شود.
  • پایین بودن فشار آب ورودی نیز منجر به کند شدن آب خروجی می شود. برای حل این مشکل می توان پمپ دستگاه را روشن کرد.
  • نو بودن فیلتر و ممبران نیز می تواند با کندی آب همراه باشد. بهتر است یک تا دو ساعت به دستگاه فرصت داده شود تا مخزن خود را پر کند.

نشتی هوزینگ ممبران :

  • اگر نشتی در ناحیه درپوش باشد می توان با روغن کاری اورینگ این مشکل را مرتفع کرد. اگر مشکل با استفاده از روغن مایع مرتفع نشد لازم است که اورینگ به صورت کامل تعویض شود.
  • شکستگی درپوش یا هوزینگ نشتی نیز می تواند موجب نشتی آب شود. در صورت زیاد بودن این شکستی تعویض آنها الزامی است.

نشتی هوزینگ فیلتر پیش تصفیه :

  • اگر درپوش هوزینگ محکم نباشد و یا اورینگ به درستی در جای خود قرار نگرفته باشد این مشکل رخ می دهد. جهت مرتفع کردن آن می توان اتصالات را روغن کاری و یا با دست آنها را محکم کرد.
  • اگر علت مشکل به آسیب دیدگی هوزینگ مربوط باشد لازم است که هوزینگ و درپوش آن تعویض شوند.

نشتی شیر آب خروجی دستگاه :

  • اگر نشتی در بخش اتصالات باشد با محکم کردن آنها مرتفع می شود.
  • اگر به اتصالات شیر و پایه برنجی مربوط باشد لازم است که اتصالات داخل لوله مورد بررسی قرار گیرند و پایه های شیر محکم شوند. گاهی اوقات برای رفع این مشکل تعویض شیر دستگاه الزامی است.
  • آسیب دیدگی هوزینگ نیز این مشکل را به وجود می آورد. جهت رفع آن می توان هوزینگ و درپوش آن را تعویض کرد.

بو و طعم بد آب تولید شده توسط دستگاه :

  • مشکلات اساسی دستگاه منجر به بروز این مشکل می شوند بنابراین لازم است که دستگاه تعمیر اساسی و یا تعویض شود.
  • پایین بودن کیفیت فیلتر ممبران نیز با این مشکل همراه است. بهتر است کیفیت تمامی فیلتر های دستگاه مورد بررسی قرار گیرد.
  • بی استفاده ماندن آب به مدت بیش از ۵ روز منجر به بروز این مشکل می شود. برای رفع آن می توان از زهکشی سیستم کمک گرفت.
  • عدم ضدعفونی کردن دستگاه نیز می تواند این مشکل را به وجود آورد. بهتر است هوزینگ قبل از جاگذاری فیلترها توسط محلول سفید کننده ۱۰ درصد ضدعفونی و تمیز شود. بعد این کار لازم است آب به مدت ده دقیقه از دستگاه عبور کند. در نهایت می توان فیلتر ها را نصب کرد.
درباره انرژی پویآب پارس

واحد فنی و پاسخگویی لطفا هرگونه سوال خود را با ما در میان بگذارید . ما سریعا به آن پاسخ خواهیم داد

پاسخ بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *