بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی را بشناسیم

آب حیاتی ترین عنصری است که حدود ۸۰ درصد بدن انسان را تشکیل می دهد، لذا توجه به سلامت و بهداشت آن می تواند ضامن سلامتی بدن نیز باشد . آب های آشامیدنی تا حد زیادی در تصفیه خانه های شهری، تصفیه می شوند اماحجم قابل توجهی از آلودگی های محلول در آب،همچنان باقی میماند که می توانند به سلامت بدن آسیب جدی برسانند.

دستگاه تصفیه آب خانگی یا آب شیرین کن خانگی و اداری از جمله وسایلی است که می توانید برای تصفیه آب آشامیدنی خود در منزل یا محل کار از آن استفاده کنید.این دستگاه در برند هد و مدل های مختلفی در بازار موجود می باشد که با توجه به نیاز خود می توانید بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی را خریداری کنید.

فواید استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی:

دستگاه تصفیه آب خانگی باعث می شود آبی که در طول روز می نوشیم،یا از آن برای شست و شوی مواد خوراکی،تهیه غذا و شست و شو و استحمام روزانه استفاده می کنیم آبی سالم و بهداشتی باشد.استفاده از آب تصفیه شده در دستگاه تصفیه خانگی مزایای زیر را به دنبال دارد:

  • به سلامت عضلات و مفاصل بدن کمک می کند.
  • بیماری های پوستی را تا حد زیادی کاهش می دهد.
  • باعث کاهش بیماری های مثانه و سنگ کلیه می شود.
  • برزو بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.
  • تاثیر بسزایی بر کاهش سرطان و بیماری های مربوط به کبد دارد.
  • درجه حرارت بدن را به دلیل توانایی بهتر دفع سموم در حالت نرمال و ایده آل کنترل می کند.

  • بیماری های گوارشی،بیماری های مربوط به روده و معده را کاهش می دهد.
  • باعث از بین رفتن بوی بد دهان و کاهش پوسیدگی دندان می شود.
بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی

بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی

استفاده از آب معدنی به جای دستگاه تصفیه آب خانگی:

اصطلاح از آن ور بام افتادن به طور کامل در مورد افرادی که به طور دائم از بطری های آب معدنی استفاده می کنند صادق است.شاید در نگاه اول با خودتان فکر کنید که بهترین انتخاب برای نوشیدن آب سالم استفاده از بطری های آب معدنی است اما استفاده روزانه و مداوم از این آب ها نه تنها مفید نیست بلکه ضررهای بسیار نیز دارد.

  1. بطری های آب معدنی مدت زیادی در مقابل نور خورشید قرار می گیرند،نور خورشید باعث می شود مواد پلاستیکی و نفتی بطری از آن جدا شده وارد آب شوند که موادی بسیار خطرناک و سرطان زا هستند.
  2. بطری های مواد معدنی در بسیاری از مغازه ها داخل فریزر قرار می گیرند،انجماد بطری باعث تغییر در پلیمرهای ساختار بطری شده و مواد مضری را وارد آب می کند.
  3. آب آشامیدنی لوله کشی همواره به وسیله سازمان بهداشت کنترل و بررسی می شود ولی متاسفانه در بسیاری از موارد نظارت دقیقی بر آب های معدنی انجام نمی شود.
  4. املاح موجود در آب شهری اگر در حد مناسب تنظیم شود برای بدن ضروری و لازم است،پس با خوردن آب معدنی بدن خود را از این املاح ضروری محروم می کنید.
  5. بطری های پلاستیکی آب معدنی تا سال ها قابل تجزیه نبوده و زیان های زیادی برای محیط زیست خواهند داشت.
  6. هزینه استفاده مداوم از آب معدنی بسیار بیشتر از خرید دستگاه تصفیه آب خانگی یا آب شیرین کن و نوشیدن آب لوله کشی شهری است.
بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی

بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی

انواع مختلف دستگاه تصفیه آب خانگی:

دستگاه تصفیه آب خانگی و یا دستگاه آب شیرین کن در انواع مختلف صنعتی برای کاربردهای مختلف ساخته می شوند. برای مثال دستگاه تصفیه آب خانگی سر دوشی که برای استحمام مورد استفاده قرار می گیرد و توانایی از بین بردن آلودگی های محلول در آب را ندارد و تنها برای تصفیه ذرات معلق در آب مورد استفاده قرار می گیرد.

دستگاه تصفیه آب زیر سینکی نیز به لوله های شهری آب وصل می شود و تا حدی با توجه به تعداد و نوع فیلتراسیون های به کار رفته در دستگاه توانایی تصفیه آب را دارد.

در بسیاری از ساختمان های بزرگ و چند طبقه نیز از دستگاه تصفیه آب خانگی ورودی ساختمان استفاده می شود تا آب قبل از ورود به واحد ها تصفیه شود.اما جدیدترین و بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی،دستگاه تصفیه آب خانگی اسمز معکوس زیر سینکی است.

در این مدل دستگاه ها از ۴ الی ۱۱ مرحله مختلف فیلتراسیون استفاده می کند تا بتواند انواع آلودگی های جامد و معلق در آب و محلول در آب را از بین ببرد.البته دستگاه های تصفیه آب خانگی موجود در ایران معمولا از ۴ تا ۷ مرحله فیلتر استفاده می کنند.

فیلترهای چند مرحله ای

فیلترهای چند مرحله ای

فیلترهای چند مرحله ای:

دستگاه تصفیه آب خانگی مورد استفاده در ایران معمولا از ۶ فیلتر مختلف برای تصفیه استفاده می کنند.در ادامه با انواع این فیلترها و کاربرد آشنا می شویم.

 فیلتر مرحله اول:

در مرحله اول فیلتر وظیفه حذف ذرات ریز و درشت معلق در آب مانند گل و لای،زنگ موجود در لوله ها،شن و ماسه و کلیه ذرات معلق با قطر بالای ۵ میکرون را دارد. جنس این فیلتر معمولا پلی پروپیلن سفید رنگی بوده که در اثر برخورد با ناخالصی ها زرد رنگ می شود.این فیلتر علاوه بر از بین بردن مواد مضر در آب،از آسیب دیدن فیلترهای بعدی در اثر برخورد با ناخالصی ها جلوگیری می کند.برای عملکرد بهتر این فیلتر سعی کنید هر دو ماه یکبار آن را تعویض کنید.

فیلتر مرحله دوم:

در مرحله دوم از یک فیلتر برای حذف رنگ و بوی نامطبوع آب و حذف میزان کلر موجود استفاده می شود.همانطور که می دانیم در تصفیه خانه های شهری به آب مقداری کلر اضافه کرده تا از آن برای گندزدایی استفاده کنند،اما مقدار بیش از حد کلر در آب باعث بد بو و بد مزه شدن آب می شود.

فیلتر به کار رفته در این مرحله به فیلتر تصفیه آب کربن فعال یا فیلتر تصفیه آب ذغالی معروف است که یک محفظه با منافذ بسیار ریز و میکروسکوپی است. در بسیاری از مدل های دستگاه تصفیه آب خانگی در فیلتر مرحله دوم از پوست نارگیل استفاده می شود که کاملا بهداشتی بوده و عمل فیلتراسیون را به خوبی انجام می دهد.بهترین زمان برای تعویض این فیلتر نیز بین ۳ تا ۴ ماه است.

فیلتر مرحله سوم:

در مرحله سوم از فیلتر کربن بلاک استفاده می شود که کار فیلتر مرحله دوم را تکمیل می کند.این فیلتر مواد شیمیایی موجود در آب و ذرات باقی مانده کلر را جذب می کند. برای کارایی بهتر لازم است این فیلتر نیز بعد از ۶ ماه تعویض شود.

فیلتر مرحله چهارم:

فیلتر ممبران در مرحله چهارم یکی از اصلی ترین بخش های دستگاه تصفیه آب خانگی است.

در این فیلتر از یک سری غشا نیمه تراوا استفاده می کند که آب با فشار زیاد توسط یک پمپ با فشار زیاد وارد فیلتر شده و آب تصفیه شده از یک سو و ذرات ناخالصی از سوی دیگر از فیلتر خارج می شود.

کارآیی این فیلتر به اندازه ای است که می تواند تا ۹۸ درصد مواد شیمیایی و آلاینده ها را حذف کند. این فیلتر تاثیر مستقیمی بر حذف میزان سختی آب دارد و تا ۲ سال متوالی بدون نیاز به تعویض می توانید از آن استفاده کنید.

فیلتر مرحله پنجم:

فیلتر پست کربن در مرحله پنجم قرار گرفته و کوچکترین آلاینده ها و مواد باقی مانده شیمیایی را از بین می برد.این فیلتر حاوی ریزدانه های کربن است که طعم و مزه آب را بهبود می بخشد.این فیلتر نیز بعد از حدود ۲۰ ماه باید تعویض شود.

فیلتر مرحله ششم:

در آخرین مرحله نیز فیلتر موجود به روش اسمز معکوس عمل می کند به این صورت که در ابتدا فیلتر تمام مواد معدنی موجود در آب را جمع آوری کرده،مواد مضر را خارج کرده و مواد معدنی مفید مانند کلسیم و منیزیم را در حد مناسب به آب برمی گرداند.زمان مناسب تعویض این فیلتر نیز بین ۱۸ تا ۲۲ ماه است.

 

سایر فیلترهای به کار رفته در دستگاه تصفیه آب خانگی

سایر فیلترهای به کار رفته در دستگاه تصفیه آب خانگی

سایر فیلترهای به کار رفته در دستگاه تصفیه آب خانگی:

فیلتر ماورا بنفش:

در بسیاری از شهرهای صنعتی که میزان سختی آب در آن ها بسیار زیاد است می توان از فیلترهای تصفیه آب خانگی ماورا بنفش استفاده کرد.این فیلتر می تواند در دستگاه های تصفیه آب خانگی چند مرحله ای قرار بگیرد تا آب موجود در دستگاه را به طور کامل ضدعفونی کند.

فیلتر قلیایی کننده:

در این نوع فیلتر،ph  آب آشامیدنی را افزایش داده و آب را تا اندازه مطلوب و استاندارد قلیایی می کنند. قلیایی کردن آب،به آن خاصیت آنتی اکسیدانی می دهد از بروز انواع سرطان ها،بیماری های گوارشی،روده و کبد جلوگیری می کند.

تاییدیه های بین المللی:

متاسفانه مانند بسیاری از کالاهای دیگر دستگاه تصفیه آب خانگی نیز مدل های غیر اصلی زیادی در بازار دارد که ممکن است به دلیل داشتن قیمتی پایین تر خرید آن ها را ترجیح دهید.اما دستگاه تصفیه آب خانگی تاثیر مستقیم و مهمی بر سلامت شما و اعضای خانواده تان دار پس اهمیت کیفیت آن را جدی بگیرید.

داشتن تاییدیه های بین المللی یکی از نشانه های اصل بودن دستگاه است.از جمله این تاییدیه های بین المللی می توان گواهی های Quality Water و NFS را نام برد که نشان می دهد که در دستگاه تصفیه آب کیفیت های استاندارد و جهانی رعایت شده است.

شرایط نگه داری از دستگاه تصفیه آب خانگی:

بعد از نصب دستگاه های تصفیه آب در منزل حتما فیلترها را در طول زمان های ذکر شده تعویض کنید زیرا ناخالصی های موجود در آب در فیلتر ها جمع شده و باعث می شود فیلتر کارایی مناسب خود را از دست داده آب دستگاه تلخ و یا دستگاه تصفیه آب از کار بیفتد.

درباره aquaclassic3

پاسخ بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *